Dag 10 - van Montecatini naar Affi

15 juli 2015 - Affi, Italië

Vandaag is onze laatste excursiedag, daarna gaan we weer in twee dagen naar huis reizen. Het diner van gisteravond was goed. Door de hele familie werden we gisteravond bediend. En bij binnenkomst zagen we al drie enorme schalen tiramisu staan!
De kamer is netjes en koel. Wat vreemde handdoeken (wegwerp of tafellakens?) maar een goede warme douche. Heerlijk!
We vertrekken om 7.30 uur en komen om 8.00 uur in de stad Lucca. Daar starten we gelijk met een rondleiding. De stad Lucca heeft een 4 km lange stadsmuur die in dikte varieert van 10 tot 30 meter! De stadsmuur is in 100 jaar tijd gebouwd en was bedoeld als verdediging tegen het machtige Florence. Florence heeft Lucca  echter nooit aangevallen. De stad Pisa wel, daarom zijn de mensen in Lucca tot op de dag van vandaag ook nog steeds niet gecharmeerd van Pisa. Michel adviseert ons dan ook in Lucca niet te noemen dat we ook naar Pisa gaan :-).
Na de rondleiding hebben we nog vrije tijd. We denken een klein broodje te nemen. De bestelde foccacia blijkt hier echter een soort dunne dubbele pizza te zijn met beleg ertussen! Omdat de bus al bijna komt wordt dat dus proppen geblazen. De cappuccino hier is heerlijk en kost slechts EUR 1,50! Waar we in Capri nog EUR 4,- (inclusief 50 cent korting!) voor betaalden.
Een half uurtje verder rijden en we zijn in Pisa. Hordes straatverkopers met nepmerkspul stormen op de bus af, ze komen nog net niet binnen. De zon schijnt inmiddels op volle kracht en in de bloedhitte loodst Michel ons te voet naar het Plein der Wonderen waar ook de scheve toren van Pisa staat. Geweldig om nu in het echt te zien! We trotseren de hitte om toch een aantal leuke foto's te maken. Daarna zo snel mogelijk ijskoud drinken scoren. De koude flesjes vasthouden is al een verademing. Vervolgens denken Lisa en ik even snel gratis bij de Mac naar de wc te gaan. Niet dus! Om de wc-deur te openen heb je een code nodig die op de kassabon staat. Bij de Burger King dan maar, maar nee daar is het hetzelfde verhaal. I.p.v. toch maar iets te kopen gaat Ian op zoek naar een slingerende kassabon. Even later komt hij terug met de bon van twee reisgenoten waar de code op staat! Op de wc toetsen we de code op de deur in en... de deur gaat open en iemand springt verschrikt op van de wc! Ik dacht nog, daar gaat onze code!!! Maar gelukkig werkte hij ook op de deur van het invalidentoilet. Oef.
We rijden flink door naar Affi vanmiddag en Michel kondigt aan dat we morgen een lunchstop in Oostenrijk zullen houden. Omdat we morgen ruim in de tijd zitten kunnen we voor een leuke prijs inschrijven op een 'apfelstrudelarrangement' bestaande uit wereldberoemde apfelstrudel, Wiener melange inclusief beker en een glasblaasdemonstratie. Morgen is de laatste dag dat we als groep gezamenlijk zullen eten. Er is dan ook gelegenheid voor het maken van een groepsfoto, die ik ga verzorgen! (slik). Vrijdag vertrekken we dan al om 7 uur (!) zodat we tussen 17.00 en 17.30 uur aankomen in Beek voor het afscheidsbuffet. Veel mensen gaan dan met een Bolderman servicebus vanaf daar naar huis maar wij hebben onze auto daar geparkeerd staan dus dat is wel lekker.

1. Simone:
    15 juli 2015
    Wahahaha dat toiletverhaal! Geweldig!! En hoe maak je de groepsfoto? Met de selfiestick?
  2. Rob en Gerda:
    15 juli 2015
    We hebben hardop gelachen; ja, ook bij de wc-scene :) En wat slim van Ian om oude kassabonnen te scoren!

Alvast een hele aangename terugreis, en geniet van de apfelstroedel :)